You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Tijdens dit congres van de Vlaams-Nederlandse Vereniging voor Nieuwe Geschiedenis (VNVNG) vertellen onderzoekers over het vroegmoderne dier: de homo sapiens en niet-menselijke dieren in de geschiedenis van de Nederlanden van1500-1850. Ook presenteert prof. em. Hugo de Schepper zijn nieuwste boek.
Kerngegevens van evenement Vroegmoderne dieren in de Nederlanden
27 oktober 2023
10:00 -17:00
D0.08
Poster Vroegmoderne dieren in de Nederlanden

DierMens Studies worden steeds populairder aan universiteiten, en ook voor het dier in de geschiedenis (animal history) komt steeds meer aandacht. De veranderende relaties tussen dieren en mensen zijn fascinerend en steeds vaker onderwerp van onderzoek. In het buitenland gebeurt er al veel, maar ook in Nederland en België zijn er historici die zich met dieren bezighouden, al vormen zij nog niet echt een eigen vakgebied. In de sociale geschiedenis, wetenschapsgeschiedenis, kunstgeschiedenis en geschiedenis van mondiale handel en reizen zijn bijvoorbeeld al verschillende dieren te vinden.

Dit VNVNG-congres brengt onderzoekers uit de Lage Landen samen die zich richten op het vroegmoderne dier, of, preciezer: homo sapiens en niet-menselijke dieren in de geschiedenis van de Nederlanden 1500-1850. Hoe zijn historische relaties tussen mensen en ándere dieren te karakteriseren? Zegt diergeschiedenis vooral iets over de menselijke blik op het dier? Of is het ook mogelijk een dier-perspectief in te nemen? In hoeverre hadden dieren agency? Is er sprake van een animal turn in de geschiedenis? Is het tijd voor een aparte discipline?

Tijdens het congres zullen onder anderen UvA-medewerkers Maroesjka Verhagen, Djoeke van Netten, Ria Winters en Hans Mulder en UvA-alumnus Charlotte Meijers verschillende diersoorten presenteren.

Boekpresentatie Hugo de Schepper

Tijdens het jaarcongres zal prof. em Hugo de Schepper zijn nieuwste boek, ‘A latere principis u de su theniente general’. De regeringsraden naast landsheren en landvoogden in de Habsburgse Nederlanden. Leden, instellingen en algemene politiek, 1577/1580-1609 (Brussel/Leuven, 2023), presenteren.

Meer informatie en aanmelden

De deelnamekosten bedragen €25 voor medewerkers en €15 voor studenten. Meer informatie over het congres, het volledige programma en de aanmeldlink zijn te vinden op de website van de VNVNG.

Oudemanhuispoort

Ruimte D0.08